گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
بخش ششم نقدی بر كتاب " حسين وارث آدم
حسين وارث آدم "


اين كتاب تأليف دكتر علی شريعتی است . در سفری كه در 26 - 30 آذر
ماه / 51 به مشهد رفتم نسخه‏ای از آن را انتشارات طوس به من داد و در
بين راه و تهران خواندم . آنچه دستگيرم شد از هدف اين جزوه كه در زير
لفافه بيان شده است و به تعبير خود جزوه ، نويسنده خواسته است " تمام‏
عقده‏ها و عقيده‏های خود را در اين جزوه بگويد " اينست :
1 - اين جزوه نوعی توجيه تاريخ است بر اساس مادی ماركسيستی ، نوعی‏
روضه ماركسيستی است برای امام حسين كه تازگی دارد .
[ طبق اين جزوه ] آغاز تاريخ بشر اشتراكيت و برابری است ، سپس‏
نابرابری و حق و باطل يعنی مالكيت آغاز می‏گردد و از اينجا جامعه بشر دو
بخش می‏شود آنچنانكه دجله و فرات از يك سرچشمه می‏جوشند و سپس دو بخش‏
می‏گردند و از يكديگر جدا می‏شوند . دو بخش انسان يعنی دو طبقه : طبقه‏
برخوردار و استثمارگر و طبقه محروم و استثمار شده . طبقه حاكم و برخوردار
و استثمارگر سه چهره دارد : سياست ، اقتصاد ، مذهب ، يا صاحبان‏
زر و صاحبان زور و صاحبان تزوير كه كار اولی برده ساختن و كار دومی غارت‏
كردن و كار سومی فريب دادن است . قصر و دكان و معبد ، سه شعبه يك‏
بنگاهند . تيغ و طلا و تسبيح يك كار می‏كنند .
نظام حاكم بر تاريخ همواره همين بوده است و آنچه غير از اين بوده‏
نهضتهايی بوده محكوم ، قيامها و انقلابهايی بوده دلسوزانه و مذبوحانه ، و
چون زير بنا فاسد بوده ، از همه آن نهضتها كه به وسيله ابراهيم‏ها و موسی‏
ها و عيسی‏ها و محمدها و علی‏ها و حسين‏ها صورت گرفته نتيجه معكوس گرفته‏
شده است ، آنچه بنا بوده قاتق نان بشر بشود بلای جانش شده و زنجير ديگر
بر دست و پايش .
آزادی سبطی بی‏دوام بوده ( ص 22 ) . نوای امام حسين ، خاموش اما بانگ‏
گوساله‏های سامری هميشه بلند است ( 24 ) . سرنوشت محتوم همه وارثان آدم‏
اسارت و گرفتاری است ( ص 28 ) . وراثت آزادی و عدالت و بيداری ،
نهضت محكوم تاريخ است و وراثت بردگی و بيداد و مذهب خواب ، نظام‏
حاكم بر تاريخ ( ص 39 ) . امام حسين مظهر شكست آدم است ( ص 47 ) .
در اين جزوه سرزمين بين النهرين سمبل تمام زمين و تاريخش نمايشگر
تاريخ تمام زمين است . دو نهر دجله و فرات سمبل دو جناح متضاد بشری‏
است كه از هم جدا شده و در نزديكی بغداد به طور دروغين بهم می‏پيوندند
آنچنانكه در دوره خلافت اسلامی ، اين وحدت دروغين پيدا شد ( صفحات 9 ،
29 ، 39 ) و بار ديگر به شكل فجيعتری جنايت برقرار می‏شود . همه‏
جنايتكاران جهان در هر يك از سه چهره در چهره‏های سه گانه خلافت‏

اسلامی ظهور و حلول می‏كنند و بدبختيی آغاز می‏شود كه در جهان سابقه ندارد (
صفحات 15 ، 27 ، 28 ، 35 ) . آنچه بدان همه دارند اين تنها دارد .
سرنوشت دجله و فرات اينست كه در نهايت به دريا بريزند و آرامش‏
يابند . سرنوشت بشريت و پايان تاريخ بشر نيز اشتراكيت و سوسياليسم‏
است و تنها در آن وقت است كه بشر از يلای مالكيت و نظام طبقاتی نجات‏
می‏يابد وزير بنا خراب می‏شود و زير بنای واقعی عدل و داد واقعی درست‏
می‏شود .
تلاشهای انقلابيون تاريخ با زير بنای طبقاتی ، دلسوزانه ولی مذبوحانه و
بی نتيجه بوده است . فقط با محو طبقات است كه جامعه به سعادت واقعی‏
خويش نائل می‏گردد ( ص 9 ) الا بالاشتراكية تطمئن القلوب .
امام حسين به سوی مرگ می‏شتابد تنها و بی اميد ( ص 23 ) . او مظهر
شكست آدم است و تعصبی بی حاصل به خرج می‏دهد ( ص 47 ) .
در اين جزوه به طور كلی كلمه آدم يا انسان ، سمبل انسان سوسياليست‏
است و توحيد جهان ، توجيه توحيد و وحدت جامعه است كما اينكه شرك‏
اعتقادی سايه‏ای است از شرك و ثنويت حيات . با اين بيان بار ديگر جنبه‏
ماركسيستی جزوه روشن می‏شود كه وجدان هر كس را مولود و انعكاسی از وضع‏
اجتماعی او می‏دانند و می‏توانند مبين نظر دوركهايم باشد نه نظر كارل‏
ماركس .
آنچه در اين جزوه به چشم نمی خورد شخصيت امام حسين

آثار نهضت او است . مبنای جزوه بر اينست كه در جامعه طبقاتی همه‏
تلاشها بی حاصل است . انقلابيون تاريخ ، وارث آدم يعنی انسان اشتراكی‏
می‏باشند و قيامشان برای حق بوده و حق يعنی عدالت ، برابری ، يعنی‏
اشتراكيت .
امام حسين اين جزوه همان امام حسين مظلوم و محكوم روضه خوانها است كه‏
هيچ نقشی در تاريخ ندارد ، با اين تفاوت كه امام حسين روضه خوانها لااقل‏
سفره گريه‏ای برای توشه آخرت پهن كرده و امام حسين اين جزوه - به وسيله‏
روضه‏ها و گريه ها ابزاری است در دست جناح حاكم برای بهره كشی طبقه‏
محكوم .
در اين جزوه معبد هميشه در كنار قصر و دكان ، و روحانی همواره در كنار
حاكم و سرمايه‏دار [ است ] ، و البته آنچه در كنار است معبد است - نه‏
خصوص كليسا و يا دير و صومعه و يا كنشت و يا بتخانه - كه شامل مسجد هم‏
می‏شود . طبعا تكليف روحانی هم روشن است